Hoşgeldiniz. Unutmayın, çok istiyorsanız mutlaka bir yolu vardır.!

Nevruz Ve Renkler , Renklerin Dili , Renklerin Anlamları Nedir SOSYO-KÜLTÜREL HAYAT ALANINDAKİ İNANMALARA BAĞLI MERASİMLERİN BÜYÜK BİR KISMI TÜRKLERİN ATAYURT'TAN , ESKİYURT'TAN TAŞIYIP GETİRDİKLERİDİR.

  1. Sponsorlu Bağlantılar


    Nevruz Ve Renkler, Renklerin Dili, Renklerin Anlamları Nedir

    Sponsorlu Bağlantılar




    Nevruz Ve Renkler, Renklerin Dili, Renklerin Anlamları Nedir

    SOSYO-KÜLTÜREL HAYAT ALANINDAKİ İNANMALARA BAĞLI MERASİMLERİN BÜYÜK BİR KISMI TÜRKLERİN ATAYURT'TAN, ESKİYURT'TAN TAŞIYIP GETİRDİKLERİDİR.

    TÜRK DUYUŞ, DÜŞÜNÜŞ VE DAVRANIŞ DÜNYASININ ORTAK PAYDASINDA YER ALAN MERASİMLERDEN BİRİ DE NEVRUZ'DUR. NEVRUZ, GÖK - TANRI (ŞAMANLIK - KAMLIK) DİNİ ÇERÇEVESİNDE, TABİAT, TANRI, İNSAN MÜNASEBETLERİNİN İŞARETLERİNİ TOPLAYAN EN ESKİ TÖRENİMİZDİR.

    TABİAT, ZAMAN UNSURUNA GÖRE, İNSANA YİYECEK, GİYECEK VE HAYAT SUNAN BİR ORTAMDIR. ZAMAN, ÖNCE MEVSİMLERE, SONRA GÜNLER, AYLAR VE YILLARA GÖRE DEĞİŞEN, DEĞİŞMELERE BAĞLI OLARAK CANLILARI VE CANSIZLARI DA FARKLILAŞTIRAN BİR OLUŞUMDUR.

    İNSAN, TABİATTAN VE ZAMANDAN, ÇALIŞTIĞI ÖLÇÜDE, HAKKINI VE HISSINI ALAN, TANRISINA TEŞEKKÜR EDEN, BAŞKA İNSANLARLA BİR DÜZEN KURAN, DÜŞÜNEN VE İNANAN BİR CANLIDIR.

    YENİ GÜN/ YENİ GÜN BAYRAMI, İŞTE BU ÇERÇEVEDE, TÜRKLERİN TABİATIN DİRİLİŞİNİ ALKIŞLADIĞI, YIL ESASLI ZAMAN DEĞİŞİMİNİN BAŞLANGICI SAYDIĞI, DEĞİŞMELERİ İÇİN TANRI'YA ŞÜKRÜNÜ İFADE ETTİĞİ ÖZEL BİR TÖRENDİR.

    BİR TARAFTAN DESTAN VE EFSANELERE DAYANARAK YAŞAYAN, DİĞER TARAFTAN HER YILIN İLKBAHARINDA TABİAT HADİSELERİYLE BİRLİKTE TÜRK DÜNYASINDA YENİDEN DİRİLİŞ, CANLANIŞ ŞENLİĞİ OLARAK YAŞATILAN SULTAN NEVRUZ YANİ ZAMANIN SULTANI OLARAK ANILIR.

    NEVRUZ'UN; NAVRUZ, NOVROZ, SULTAN-İ NAVRIZ, NEVRİS, NAURUS, NORUS, ULUSTIN ULI KUNİ, ULUSUN ULU GÜNÜ, ULI KÜN, ERGENETON, BOZKURT, ÇAĞAN, BABA MARTA, KÖKLÜ MARTA, İLK YAZ YORTUSU, YENİ GÜN, YENGİ GÜN, MART DOKUZU, MEREKE VE MEYRAN OLMAK ÜZERE TÜRK DÜNYASINDA YİRMİ BEŞİ AŞKIN İSMİ VARDIR.

    YERYÜZÜNDE İNSANOĞLUNUN YAŞAMAYA BAŞLADIĞI GÜNDEN BERİ, BİRTAKIM TABİAT OLAYLARI NASIL İNSANLARIN DİKKATİNİ ÇEKMİŞ İSE, TIPKI ONUN GİBİ TABİATTAKİ ÇEŞİTLİ RENKLER, ÇİÇEKLER VE BAŞKA RENKLİ ŞEYLER DE DİKKAT ÇEKMİŞTİR. GİDEREK İNSANLARDAKİ ZEVK UNSURU RENKLERE OLAN İLGİYİ ÇEKMİŞTİR. BİR TARAFTAN DA BAZI İNANMALARA BAĞLI OLARAK RENKLER ANLAMLAR KAZANMIŞ; MANEVİ VE MİLLİ DEĞERLER SEMBOLÜ OLMUŞTUR.

    DİĞER MİLLETLERDE OLDUĞU GİBİ, TÜRK MİLLETİNİN DE EN ESKİ ZAMANLARDAN BAŞLAYARAK TARİHİ SEYİR İÇİNDE RENKLERE ÇEŞİTLİ SEMBOL ANLAMLAR İLE MİLLİ VE MANEVİ DEĞERLER KAZANDIRDIĞI GÖRÜLMEKTEDİR.

    HALKLARIN VE KÜLTÜRLERİN RENKLERE YAKLAŞIMI BİRBİRİNDEN FARKLIDIR; ANCAK ASIL FARKLILIK RENKLERİ BİR ARAYA GETİRİŞLERİ SIRASINDADIR. SARI, KIRMIZI VE YEŞİL'İ BİR İNANIŞ VE VARLIK DÜNYASINI YORUMLAYIŞ SONUCUNDA, YEŞİLİ, DİRLİK TAZELİK, GENÇLİK; SARI'YI, MERKEZ, HÜKÜMDARLIK; KIRMIZI'YI, TANRI, (ozelbilgiler.com) KORUYUCU RUH, OCAK (EV) DİRLİK, BAĞIMSIZLIK, HÜRRİYET ANLAMLARININ SEMBOLÜ HALİNDE YORUMLAYAN SADECE TÜRK KÖKENLİK HALKLARDIR.

    TÜRK TARİHİNDE VE KÜLTÜRÜNDE, RENKLERİN SEMBOLİK ANLAMLARI, İLK OLARAK BATILI TÜRKOLOGLARIN DİKKATİNİ ÇEKMİŞ VE ÇALIŞMALARINDA BU HUSUSA İŞARET ETMİŞLERDİR. MACAR ALİMİ PROF. A. ALFÖLDI, ALMAN TÜRKOLOĞU ANNEMAİRE VON GABAIN VE YİNE ALMAN TÜRKOLOĞU I. LAUDE - CIRTAUTAS'IN BU KONU İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI BÜTÜN DÜNYA TÜRKOLOGLARININ BİLGİSİ DAHİLİNDEDİR.

    BUNLARDAN A. VON GABAIN'E GÖRE, ÇİNLİLERİN SIRALAMASINDA DOĞU TARAFININ SEMBOL RENGİ YEŞİL (GÖK, BAZEN MAVİ); BATININKİ AK (BEYAZ); GÜNEYİNKİ KIZIL (AL KIRMIZI); KUZEYİNKİ KARA VE MERKEZİN RENGİ DE SARI İDİ VE AYNI KOZMOLOJİK GÖRÜŞLER TÜRK VE MOĞOL HALKLARI TARAFINDAN DA BİLİNMEKTE VE KULLANILMAKTAYDI. YİNE GABAIN, I. LAUDENIN, TÜRK LEHÇELERİNDEKİ ÇOK SAYIDA RENK ADLARI ARASINDA ANCAK, KARA, AK, KIZIL, YAŞIL (YEŞİL) VE SARIG (SARI)'NIN HER YERDE YAYGIN OLDUĞUNU VE HER ŞEY İÇİN KULLANILABİLECEĞİNİ TESPİT ETTİĞİNİ, BUNA KARŞILIK ALA, KÖK (GÖK) BOZ VE KIRIN, GÖZE ÇARPAN ANLAM GENİŞLİKLERİ İLE BELİRLİ NESNELER İÇİN SINIRLI RENK İFADELERİ OLDUĞUNU SÖYLER. DEMEK Kİ ESAS RENKLER İLK ZİKREDİLENLERDİR. YALNIZ YEŞİL YERİNE HERHALDE KÖK DE GEÇEBİLİYOR; BÖYLECE MAVİ VE YEŞİLİN YANİ GÖĞÜN VE ONUN RENKLERİ AYNI OLUYORDU. GABAIN, UYGURCA'DA (TURKISCHE TURFANTEXTE VI, 95-95) ÇİN, SIRALAMASINA GÖRE DOĞU = YAŞIL (GÖK); BATI = AK; GÜNEY = KIZIL, KUZEY = KARA'DIR, DİYE KAYDETTİN SONRA "DÜNYANIN DÖRT BÖLÜME AYRILMASI VE RENKLERE GÖRE DÜZENLEME FİKRİ, YALNIZ ÇİN, TÜRK VE MOĞOL DAİRESİNDE KALMIŞ DEĞİLDİR" DEMEKTE VE ESKİ AHİT'TE, HİNTLİLERDE, KUZEY MEKSİKA KIZILDERİLİLERİNDE, MAYALARDA ESKİ MISIRLILARDA, YUNAN VE ROMALILARDA DA, TÜRKLERİNKİ İLE AYNI OLMAMAKLA BİRLİKTE, YÖNLERİN RENKLERLE İFADE EDİLDİĞİNE DAİR ÖRNEKLER VERMEKTEDİR.

    TÜRKLER, TARİHİNİN EN ESKİ ZAMANLARDAN BAŞLAYARAK, UZUN ZAMAN BEŞ ANA RENK OLARAK KARA, AK, KIZIL, YEŞİL VE SARI RENKLERİ ESAS GÖRMÜŞ VE BU RENKLERDEN HER BİRİNİ DÜNYANIN DÖRT YÖNÜ İLE MERKEZİNİ İFADE ETMEKTE KULLANMIŞLARDIR. BUNA GÖRE MERKEZ = SARI, DOĞU = YEŞİL (VEYA GÖK RENK GÜNÜMÜZ TÜRKİYE TÜRKÇESİNDE DE OLDUĞU GİBİ BAZEN YEŞİL, BAZEN DE MAVİ ANLAMINI İFADE EDER ŞEKLİNDE KULLANILMAKTADIR); BATI = AK, GÜNEY = KIZIL (KIRMIZI, AL) VE KUZEY = KARA RENKLERLE İFADE EDİLMİŞTİR.

    AK (BEYAZ): AK RENGİN, TÜRKLERİN EN ESKİ İNANÇLARINDAN OLAN ŞAMANİST DÖNEMLE İLGİLİ BAZI MANEVİ İNANIŞLARDAN KAYNAKLANARAK ULULUK, ADALET VE GÜÇLÜLÜK ANLAMLARI KAZANDIĞI GÖRÜLMEKTEDİR.

    AKLIK, TEMİZLİKTİR, ARILIKTIR, YÜCELİKTİR, ULULUKTUR. YAŞLILIK, TECRÜBE İLE DOLU OLUŞ VE BİR KOCALIKTIR, BÜYÜKLÜKTÜR. DEVLETİN ULULUK, ADALET VE GÜÇLÜLÜĞÜNÜN BİR SEMBOLÜDÜR. DEVLET BÜYÜKLERİNİN, ÖZELLİKLE SAVAŞLARDA GİYDİKLERİ BİR GİYSİ, ELBİSE RENGİDİR. ASKERİ BİRLİKLERİN İÇİNDE ÜST SUBAY VEYA KOMUTANLARIN KENDİLERİNİ ASKERLERDEN AYIRABİLMELERİ İÇİN BEYAZ GİYDİKLERİ ANLAŞILMAKTADIR. BEYAZ RENGİN BİLHASSA HUN BÜYÜKLERİNİN VE SUBAYLARININ BİR ÜNİFORMASI GİBİ OLDUĞU GÖRÜLÜYOR. AK SANCAĞIN, AK ALEM'İN SALTANAT SANCAĞI OLDUĞU BU AK SANCAĞA "BA ALEM" DENDENDİĞİ BİLİNMEKTEDİR.

    AK (KIZIL KIRMIZI): TÜRKLERİN EN ESKİ İNANÇLARI İLE İLGİLİ OLARAK ONLARDA "AL RUHU" VEYA "AL ATEŞ" ADLARI VERİLEN BİR ATEŞ TANRISININ YAHUT DA HAMİ (KORUYUCU) BIR RUHUN VARLIĞI BİLİNMEKTEDİR. TÜRKLERİN EN ESKİ DEVİRLERDEN BERİ "AL BAYRAK" İFADESİNİ KULLANMALARININ, BU AL ATEŞ KÜLTÜ (İNANCI) İLE BAĞLI BİR GELENEK OLACAĞI HATIRA GELİYOR. KAZAK, KIRGIZLAR, BAYRAK KELİMESİ YERİNE "YALAV" KELİMESİNİ KULLANIRLAR Kİ, ASLI ALAV = ALEV'DİR. AL RUHU'NUN ADI İLE AL RENGİN MÜNASEBETİ ŞÜPHESİZDİR. KIRMIZI RENK, SANCAK VE BAYRAKLARDA SIKLIKLA KULLANILMIŞTIR.

    AL VE AK: TÜRKLER KIRMIZI (AL) RENGE BÜYÜK BİR DEĞER VERMİŞLER VE SAYGI GÖSTERMİŞLER, BUNU BİR HALK, ORDU VE SAVAŞ GELENEĞİ HALİNE GETİRMİŞLER VE SEMBOL YAPMIŞLAR; ANCAK, BELKİ DE DEVLET SEMBOLÜ OLAN AK İLE HALK VE ORDU GELENEĞİNİN SEMBOLÜ OLAN AL'I, ÇOK ESKİ ÇAĞLARDAN BAŞLAYARAK YANYANA MUHAFAZA ETMİŞLERDİR.

    YEŞİL: TÜRK MİTOLOJİSİNE GÖRE HAYIR İLAHİ ÜLGEN'İN KORUYUCU RUH OLARAK KABUL EDİLEN YEDI OĞLUNDAN BİRİNİN ADI YAŞIL (YEŞİL) KAAN İDİ VE UMUMİYETLE BİTKİLERİN YETİŞİP - BÜYÜMESİNİ DÜZENLEDİĞİNE İNANILIRDI. DİĞER TARAFTAN, ESKİ TÜRKLER YILBAŞINI, BAŞLICA İKİ TABİAT OLAYININ GÖRÜLMESİ İLE BAŞLATMIŞLARDIR. BUNLARDAN BİRİ OTLARIN YEŞERMESİ, DİĞERİ DE GÖK GÜRLEMELERİ İLE YILDIRIMLARIN BAŞLAMASI İDİ. "YAŞ" SÖZÜ, HEM ISLAKLIK, HEM DE SUYUN (TABİİ YAĞMURUN DA) CANLANDIRDIĞI YEŞİLLİKLERİN ADI OLUYORDU. DOLAYISIYLA, YAŞARMAK (ISLAK OLMAK, ISLANMAK) İLE YEŞERMEK, YEŞİLLENMEK AYNI FİİL İLE VE "YAŞARMAK" OLARAK İFADE EDİLİYORDU. YAŞIL DA YEŞİL RENK OLUYORDU.

    TÜRKLER, YEŞİL RENGİ HEM ESKİ İNANÇLARINDAN DOLAYI, HEM DE İSLAMİ İNANÇLARINDAN DOLAYI BAYRAK RENGİ OLARAK KULLANMIŞLARDIR. TÜRKLERİN ESKİ ŞAMAN TÖRENLERİNDE, BİR İP ÜZERİNE ASILMIŞ GÖK (YEŞİL), KIRMIZI, SARI VE BEYAZ BEZLERİN ŞAMAN'A GÖK YOLUNU GÖSTERDİĞİNE İNANMALARI DA, YEŞİL RENK İLE BERABERİNDEKİ KIRMIZI, SARI VE BEYAZ RENKLERİN, TÜRK İNANÇ VE GELENEKLERİNDE NASIL YAYGIN BİR ŞEKİLDE YER TUTTUĞUNU GÖSTERMESİ BAKIMINDAN ÖNEMLİDİR. SELÇUKLU MELİKLERİ VE SULTANLARI, 100.000 KİŞİLİK BİR ORDU TOPLADIKLARINDA, HALİFE VE HALİFE OLMAYANLAR ARASINDAKI FARK BELLİ OLSUN DİYE YEŞİL, SARI VE KIRMIZI BAYRAKLARINI KULLANIRLAR. OSMANLILARDA YEŞİL SANCAK ESKİDEN BERİ KULLANILMAKTAYDI.

    SARI: TÜRKLERDE SARI RENGİN, DÜNYANIN MERKEZİNİN SEMBOLÜ OLARAK KULLANILDIĞI, BU ANLAYIŞIN DA ONLARIN EN ESKİ İNANÇLARINDAN OLAN ŞAMANİZM'DEN KAYNAKLANDIĞI GÖRÜLMEKTEDİR. GERÇEKTEN DE HAYIR İLAHİ ÜLGEN'İN ALTIN KAPILI SARAYI VE ALTIN TAHTI, TÜRKLERDE HEP SARI RENK (ALTIN SARISI - SIRMA RENGİ) İLE İFADE EDİLMİŞ VE ÜLGEN'İN TAHTI NASIL DEVLETİN, ÜLKENİN VE DÜNYANIN MERKEZİNDE OLARAK ALGILANMIŞ İSE, TIPKI ONUN GİBİ SARI RENK DE DÜNYANIN MERKEZİNİN SEMBOL RENGİ OLMUŞTUR. YİNE BU ŞAMANİST DÖNEMDE, TÜRKLERİN İNANIŞLARI ARASINDA SARI ALBASTI VEYA SARI ALBIS ADLI KORUYUCU BİR RUHUN VARLIĞI DA ANLAŞILMAKTADIR.

    TÜRKMENLER YILLARCA KIZIL KEÇEDEN KÜLAH, SARI EDİKTEN ÇİZME GİYMİŞLERDİR. BUNDAN BAŞKA İLHANLILARIN, TİMURLU DEVLETİNDE BABÜR ŞAH'IN ORDUSUNUN SARI KIRMIZI BAYRAK RENKLERİNE SAHİP OLDUĞUNU BİLİYORUZ. MEMLÜKLER’DE, CANDAROĞULLARI’NDA SARI KIRMIZI BAYRAKLAR GÖRÜLMÜŞTÜR. OSMANLI'DA SANCAKLARIN DA SARI KIRMIZI OLDUĞU GÖRÜLÜR.

    SARI, KIRMIZI VE YEŞİL RENGİN BİR ARADA KULLANILDIĞI, ÖZELLİKLE TÜRKLERDE BEYLER ZÜMRESİNİN BİR SEMBOLÜ OLARAK KULLANILDIĞINA DAİR ŞİMDİLİK EN ESKİ BİLGİMİZ GÖKTÜRKLER DÖNEMİNE AİT BULUNMAKTADIR. 1935'TEN İTİBAREN RUS ARKEOLOĞU S. V. KISELEV TARAFINDAN ALTAY VE SAYAN DAĞLARI BÖLGESİNDE YAPILAN KAZILARDA, VII - VIII. YÜZYIL TÜRK ARİSTOKRASİ ZÜMRESİNE MENSUP BEYLERE AİT OLDUĞU ŞÜPHESİZ OLAN MEZARLAR BULUNARAK AÇILMIŞTIR. TUYAHTI DENİLEN YERDE AÇILAN KURGAN (MEZAR HÖYÜĞÜ)'DAKI MEZAR OLDUKÇA SAĞLAM BULUNMUŞTUR. MEZARDA, BAŞI KUZEYDOĞU'YA YÖNELMİŞ BİR ERKEK İSKELETİ BULUNMUŞ VE ÜZERİNDEKİ ELBİSELERİN ÜÇ KAT OLDUĞU ANLAŞILMIŞTIR. ÜST KAT KOYU KIRMIZI İPEKTEN, ORTADA YEŞİLİMSİ İPEKTEN, İÇ ELBİSESİ DE ALTIN SARISI RENGİNDE İPEK KUMAŞTAN YAPILMIŞ OLDUĞU, KALINTILARDAN AÇIKÇA GÖRÜLMÜŞTÜR.

    SARI, KIRMIZI VE YEŞİL ÜÇLÜSÜ YAN YANA VE HÜKÜMRANLIK SEMBOLÜ OLARAK SANCAKLARDA SELÇUKLULARDAN OSMANLI'YA KADAR KULLANILARAK GELMİŞTİR. OSMANLI TEŞKİLAT VE ASKER KIYAFETLERİNDE DE BU RENKLER YAN YANA KULLANILMIŞTIR.

    ZAT-I HAZRET-İ PADİŞAHİYE MAHSUS SANCAK, PADİŞAH HAZRETLERİNİN ŞAHSINA MAHSUS SANCAK OLARAK İFADE EDİLEN VE KIRMIZI BİR ZEMİN ORTASINDA VE YEŞİLE BOYANMIŞ OVAL BİR ZEMİN İÇİNDE, SARI SIRMA İLE İŞLENMİŞ (ozelbilgiler.com) VE BİRBİRİNİN ARKASINDA YER ALMIŞ ÜÇ HİLALLİ SANCAK, BİR BAKIMA "DEVLET BAŞKANLIĞI FORSU" OLARAK KULLANILMIŞTIR.

    SAVAŞLARDA KAHRAMANLIK GÖSTEREN ASKERLERİMİZE VERİLEN MADALYALARDA VE NİŞANLARDA BU ÜÇ RENK BİRLİKTE KULLANILMIŞTIR.

    KARA: KUZEY YÖNÜNÜ, ÇETİN VE ZORLU KIŞ ŞARTLARINI, YERİ TOPRAĞI, YASI VE HABİS, KÖTÜ RUHLARI TEMSİL EDER.

    GÖRÜLMEKTEDİR Kİ, NEVRUZ GİBİ KULLANIMLARI VE İFADE ETTİĞİ ANLAMLAR AÇISINDAN RENKLER DE BÜTÜN HALKLARI KAYNAŞTIRAN, MİLLETİMİZİ BİRLEŞTİREN, MİLLET YAPAN ORTAK KÜLTÜR DEĞERLERİMİZDENDİR.

    Kısaca Benzer Konulara da Bakmalısın

  2. Trafik Işıklarında Yer Alan Renklerin Anlamları
  3. Renklerin Üzerimizdeki Etkileri ve Anlamları
  4. Haritalardaki renklerin anlamları
  5. Renklerin İnsan Psikolojisine Etkisi nelerdir, Renklerin İnsan Psikolojisine Etkisi Hakkın
  6. Renklerin Yaşamdaki AnLamLarı ve İnsan PsikoLojisine OLan EtkiLeri
  7. Paylaş Facebook Twitter Google


  8. Sponsorlu Bağlantılar

 

 

<b>Yorum Yaparak Bu Konunun Geliştirilmesine Yardımcı Olabilirsin</b> Yorum Yaparak Bu Konunun Geliştirilmesine Yardımcı Olabilirsin


:

Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
mektup örnekleri