Hoşgeldiniz. Unutmayın, çok istiyorsanız mutlaka bir yolu vardır.!

Şiirde Gerçeklik ve Anlam Şiirde İmge Nedir - Örnek Şiirler - Türk Edebiyatında Son Dönem Şairlerin Şiirleri • İnsanlar , gerçek hayatta var olan nesneleri
  • 5 üzerinden 5.00   |  Oy Veren: 1      

  1. Sponsorlu Bağlantılar


    Şiirde Gerçeklik ve Anlam

    Sponsorlu Bağlantılar




    Şiirde Gerçeklik ve Anlam

    Şiirde İmge Nedir - Örnek Şiirler - Türk Edebiyatında Son Dönem Şairlerin Şiirleri
    • İnsanlar, gerçek hayatta var olan nesneleri, olayları duyu organlarıyla algılar; bu algılama insan bilincinde çeşitli işlemlerden geçer ve bireye göre farklı şekillere, durumlara dönüşür. Böylece "imge" oluşur.
    • Şiirde bütün imgeler, gücünü gerçeklikten alır.
    • İmgenin oluşumunda gerçekliğin dönüştürülmesinde bireyin yaşadıkları, sezgileri, tasarıları, kültürü, anlayış ve algılayışındaki farklılıklar etkilidir.
    • Birey, günlük hayatta kullandığımız dil göstergelerine, günlük hayatta gerçekliği olan dil ifadelerine yeni anlamlar yükleyerek gerçekliği dönüştürür.
    • Dönüşen ve değişen bu gerçeklik her okuru farklı boyutlarda etkiler. Bu etki ise okurun yaşına, eğitim ve kültür seviyesine, hayallerine, izlenimlerine, içinde bulunduğu duruma ve döneme göre değişir.
    • Aynı gerçeklik, farklı sanatçıların elinde farklı şekillere dönüşür. Böylece şiirsel gerçeklik oluşur.
    • Günlük dil ile şiir dili arasındaki temel farklılık, gerçekliğin ifade ediliş biçimidir.

    "Bu şeker kaç para?" "On lira"
    "Bu akşam çok eğlendim."

    "Köşkün muazzam bir Boğaz manzarası var." ifadelerinde "on lira, eğlenmek, köşk" sözcükleri gerçek anlamlarıyla kullanılmıştır.

    "Güzelliğin on par'etmez
    Bu bendeki aşk olmasa
    Eğlenecek yer bulamaz
    Gönlümdeki köşk olmasa"
    Âşık Veysel

    Dörtlükte ise on para etmek, "değerinin az olması"; "eğlenmek", oyalanmak, vakit geçirmek, teselli olmak"; köşk, "gönlün en güzel yeri, sevgilinin içinde bulunduğu yer" anlamlarında kullanılmıştır.

    • Dörtlüğün her okuyucuda çağrıştırdıkları farklıdır. Çünkü şiirde yan anlamlar, mecaz anlamlar vardır. Bu anlamlar, yoruma açıktır.
    • Şiirde dil şiirsel işleviyle kullanılır.

    Örnek şiir incelemeleri:

    Halk şiiri örneği (17. yüzyıl)

    SEMAİ

    Bugün ben bir güzel gördüm
    Bakar cennet sarayından
    Kamaştı gözümün nuru
    Onun hüsn ü cemalinden

    Salındı bahçeye girdi
    Çiçekler selama durdu
    Mor menekşe boyun eğdi
    Gül kızardı hicabından
    Ercişli Emrah

    "Bu gün ben bir güzel gördüm." ifadesi yaşadığımız dünyada gerçekliği olan şeylerdir. Günlük hayatta birçok güzel görmek mümkündür.
    "Bakar cennet sarayından." Güzel bir kız cennetteki bir saraydan bakamaz, evinin penceresinden bakar, ancak şair bu gerçekliği dönüştürerek, sevgilisini cennetteki hurilere, evini de cennetteki saraylara benzetmiştir.

    "Kamaştı gözümün nuru
    Onun hüsn ü cemalinden"

    Sevgilinin güzel olması gerçek hayatta olabilecek bir ifadedir; ancak güzelliğin çokluğundan gözlerin kamaşması gerçekliğin dönüştürülmesidir.

    "Salındı bahçeye girdi" Sevgilisinin ya da herhangi birinin bahçeye girmesi gerçekte olabilecek bir şeydir.

    "Çiçekler selama durdu
    Mor menekşe boyun eğdi
    Gül kızardı hicabından" ifadelerinde gerçeklik değişik yollarla dönüştürülmüştür. Çiçeklerin bahçeye tek bir sıra halinde dikilmiş olması, çiçeklerin dik durması gerçekte olabilir; ancak çiçekler, sevgili geldiği için selama durmaz. Aynı durum menekşe için de geçerlidir. Menekşenin boynu, doğal olarak zaten hafif eğiktir, bunun sebebi sevgilinin gelmesi değildir. Gülün renginin kırmızı olması ve utanan insanın yüzünün kızarması gerçekliktir; ancak gülün utancından kızarması gerçekliğin dönüştürülmesidir.

    Şiirde gerçeklik, benzetmelerle, abartmayla ve güzel sebebe bağlama yollarıyla dönüştürülmüştür. Bu imgeler, halk şiirinde kalıplaşmıştır. Ancak, her şair bu imgeleri yeniden kurgular.

    Son Dönem Türk Edebiyatı

    BAHAR ŞARKİSİ

    Titrek bir damladır aksi, sevincin
    Yüzünün sararmış yapraklarında;
    Ne zaman kederden taşarsa için
    Şarkılar taşırken dudaklarında
    Gözlerin kararan yollarda üzgün
    Ve bir zambak kadar beyazdır yüzün;
    Süzülüp akasya dallarında gün
    Erir damla damla ayaklarında
    Ahmet Muhip Dıranas

    "Titrek bir damladır aksi, sevincin
    Yüzünün sararmış yapraklarında"
    ifadesi, "Sararmış bir yaprağın üzerindeki yağmur damlası yaprak hareket ettikçe titreşiyordu, sallanıyordu." gerçekliğinden hareketle yazılmış olabilir. Sevincin yansımasının titrek bir damla olması, insan yüzünün sarı yaprak olması gerçeğin dönüştürülmüş şeklidir.

    "Ne zaman kederden taşarsa için.
    Şarkılar taşırken dudaklarında."
    "İnsanlar çok üzülebilirler, insanlar şarkı söyleyebilirler." ifadeleri bu dizelerin gerçeklik kaynağıdır. "İçin kederden taşması, dudakların şarkı taşıması" gerçekliğin dönüştürülmesidir. Şair bu dörtlükte, baharın tasvirini yapmakta, bunu yaparken de gerçekliği değiştirmekte, sözcüklere yan anlamlar, mecaz anlamlar yüklemektedir (Şarkıyı söyleyen rüzgârın etkisiyle ses çıkaran sararmış yapraklardır).

    "Gözlerin kararan yollarda üzgün
    Ve bir zambak kadar beyazdır yüzün,
    Süzülüp akasya dallarında gün
    Erir damla damla ayaklarında"
    "Gün batıyor."şeklinde ifade edebileceğimiz gerçeklik, yukarıda farklı imgelerle değiştirilmiştir. Gün, damla damla erimez, gün biter.

    Şair, mecaz ve yan anlamları çokça kullanarak gerçekliği yeniden kurgulamıştır.


    Sevgilinin güzel olması gerçek hayatta olabilecek bir ifadedir; ancak güzelliğin çokluğundan gözlerin kamaşması gerçekliğin dönüştürülmesidir.

    "Salındı bahçeye girdi" Sevgilisinin ya da herhangi birinin bahçeye girmesi gerçekte olabilecek bir şeydir.

    "Çiçekler selama durdu
    Mor menekşe boyun eğdi
    Gül kızardı hicabından" ifadelerinde gerçeklik değişik yollarla dönüştürülmüştür. Çiçeklerin bahçeye tek bir sıra halinde dikilmiş olması, çiçeklerin dik durması gerçekte olabilir; ancak çiçekler, sevgili geldiği için selama durmaz. Aynı durum menekşe için de geçerlidir. Menekşenin boynu, doğal olarak zaten hafif eğiktir, bunun sebebi sevgilinin gelmesi değildir. Gülün renginin kırmızı olması ve utanan insanın yüzünün kızarması gerçekliktir; ancak gülün utancından kızarması gerçekliğin dönüştürülmesidir.

    Şiirde gerçeklik, benzetmelerle, abartmayla ve güzel sebebe bağlama yollarıyla dönüştürülmüştür. Bu imgeler, halk şiirinde kalıplaşmıştır. Ancak, her şair bu imgeleri yeniden kurgular.





    alıntı

    Kısaca Benzer Konulara da Bakmalısın

  2. Temel Anlam Mecaz Anlam Yan Anlam Ve Terimsel Anlam Kavramlarını Açıklayınız
  3. Bilimsel Gerçeklik İle Sanatsal Gerçeklik Arasındaki Fark
  4. Mecaz Anlam, Gerçek Anlam ve Yan Anlam
  5. Şiirde Bir Metin Olduğuna Göre Şiirde Yapı Nasıl Oluşturulur
  6. Şiirde Yapı Nedir? - Şiirde Yapı Nasıl Oluşturulur?
  7. Paylaş Facebook Twitter Google


  8. Sponsorlu Bağlantılar

 

 

<b>Yorum Yaparak Bu Konunun Geliştirilmesine Yardımcı Olabilirsin</b> Yorum Yaparak Bu Konunun Geliştirilmesine Yardımcı Olabilirsin


:

Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
mektup örnekleri